Spelend leren

Samen is meer

Je kunt makkelijk zelf je coöperatieve memoriespel maken met het spelbord van ZooMemo en met het lesthema dat je verkiest.

Hier: Leren lezen (voor 1ste lj./groep 3)

Klik op de afbeelding om te vergroten.

COÖPERATIEVE BORDSPELLEN OP SCHOOL.

Op zich hebben alle samenwerkingsspellen een educatieve waarde: kinderen oefenen sociale vaardigheden, zoals luisteren naar elkaar en respect tonen. En ze oefenen ook strategisch denken en beïnvloeden elkaar constructief door hun visies te delen.

Daarom kunnen alle coöperatieve spellen op school worden ingezet. Je vindt meer info op de website van Earth games en Sunny Games. (zie links)

 

SPELLEN MET LESINHOUDEN

Ons enthousiasme voor samenwerkingsspellen is eigenlijk in onze werksituatie (op school) ontstaan.

Kinderen spelen graag. En ze leren het best al spelend. Door lesinhouden aan te reiken in spelvormen kunnen kinderen makkelijker en enthousiaster informatie verwerken.

Maar bij de klassieke competitieve spellen merken we dat kinderen meer bezig zijn met winnen dan met de inhoud van het spel. Bovendien is er een sfeer van concurrentie en er ontstaan geregeld wrijvingen. En de verstandige kinderen hebben meestal een streepje voor om een spel te kunnen winnen.

Daarom ontworpen we coöperatieve spellen waar we lesinhouden in stopten. Met succes: We zien kinderen spontaan samenwerken en overleggen over de leerstof. De sterke leerlingen trekken de zwakkere mee. In een sfeer van samenhorigheid leren ze van elkaar.

Sommige van onze spellen dienen enkel om een lesthema te herhalen op een speelse manier. Bij andere spelvormen moeten de leerlingen vragen oplossen en beïnvloedt hun kennis het verloop van het spel.

Een paar voorbeelden:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een samenwerkingsspel over speelgoed van vroeger, speelgoed

van nu en van andere landen.

Een samenwerkingsspel over vrede, voor de levensbeschouwelijke vakken.

Of over de Ark van Noach,

voor de godsdienstles.